دستگاه حضور و غیاب

معرفی دستگاه حضور و غیاب

با پیشرفت و همه گیر شدن تکنولوژی، ادارات، موسسات، مجموعه، مراکز و سازمان های دولتی و غیر دولتی، کوچک و بزرگ برای کنترل حضور و غیاب و تردد کارمندان از سیستم حضور وغیاب و کترل تردد استفاده می کنند. استفاده از این نوع ابزار تکنولوژیک جهت سهولت کاربر بسیار رایج شده است. دستگاه حضور و غیاب هم محاسبه کارکرد پرسنل از جمله ساعت ورود، ساعت خروج، اضافه کاری، تاخیر، تعجیل، ماموریت، مرخصی و … را برای مجموعه ها ساده تر میکند هم با تزریق آرامش خاطر به پرسنل و کارفرما از لحاظ دقت و صحت محاسبه کارکرد و در نتیجه محاسبه دستمزد، محیط کاری را از نگاه روانشناختی به محیطی باثبات تر و مطمئن تر تبدیل می نماید.

در واقع دستگاه حضور و غیاب و کنترل تردد جایگزین روش های قدیمی برای کنترل ساعت ورود و خروج، اضافه کاری و جلوگیری از دسترسی های غیر مجاز است که خطای انسانی را کاهش داده و نظارت صحیحی را بر حضور و غیاب و کنترل تردد کارمندان ایجاد می کند. استفاده از دستگاه های حضور و غیاب، امنیت و صحت اطلاعات در رابطه با حضور و غیاب پرسنل را افزایش می دهد.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ داده می شود:

دستگاه حضور و غیاب چیست؟

دستگاه کنترل دسترسی چیست؟

نحوه ی عملکرد سیستم حضور وغیاب

انواع دستگاه حضور و غیاب

مزایای سیستم های حضور و غیاب

نرم افزار های سیستم حضور و غیاب 

 

دستگاه حضور و غیاب چیست ؟

سیستم حضور و غیاب مبتنی بر یک سخت افزار (دستگاه حضور و غیاب) و نرم افزار حضور و غیاب می باشد. که  جهت ثبت ترددهای پرستل در یک مجموعه استفاده می‌شود و به کمک آن امکان ثبت تردد، نمایش زمان ورود و خروج، محاسبه کسر کار، تعجیل، تاخیر، اضافه کار، نمایش مرخصی، ماموریت و صدور فیش حقوقی کارمندان وجود دارد. دستگاه حضور و غیاب به صورت سیستماتیک ورود و خروج پرسنل را ثبت می کند. در روش های قدیمی این امر به شکل کاغذی و دستی انجام می شد. با استفاده از سیستم حضور و غیاب ثبت و تجزیه و تحلیل کلیه اطلاعات ورود و خروج و حضور و غیاب پرسنل به صورت کاملا سیستماتیک انجام میگیرد.

دستگاه حضور و غیاب
دستگاه حضور و غیاب

دستگاه کنترل دسترسی چیست ؟

در بسیاری از مجموعه ها ورود و خروج به برخی از مکان ها محدود و برای عده ای از پرسنل ممنوع می باشد. دستگاه کنترل دسترسی با بهره گیری از انواع روش های شناسایی بیومتریک و با قابلیت زمان بندی تردد و به کمک نرم افزار کنترل تردد نظارت دقیقی به ورود و خروج پرسنل به بخش های مختلف از جمله اتاق سرور، اتاق مدیریت، اتاق جلسه و … انجام میدهند و دسترسی پرسنل به بخش های مختلف را محدود میکنند. به کمک این سیستم ها امنیت مجموعه ها افزایش قابل توجهی می یابد.

دستگاه‌های مبتنی بر فناوری نورمرئی شرکت سامانه های بُعد پنجم اکثرا مجهز به سیستم کنترل دسترسی می باشند که توانایی اعمال محدودیت ورود و خروج و استفاده به عنوان یک سیستم کنترل دسترسی را دارا می باشند.

مطالعه ی بیشتر:

سیستم های کنترل تردد و مزایای آن

نحوه ی عملکرد دستگاه های حضور و غیاب

سیستم های حضور و غیاب با بهره گیری از روش های مختلف بیومتریک و غیربیومتریک توانایی شناسایی افراد و ثبت تردد آنها را دارند. دستگاه حضور و غیاب با ثبت تردد پرسنل و ارتباط با نرم افزار حضور و غیاب از یکی از روشهای ارتباطی تمامی ترددهای پرسنل یک مجموعه را ثبت نموده و امکان تجزیه و تحلیل آن توسط نرم افزار را فراهم میسازند. امروزه با توجه به امکان بالای تقلب در شیوه های شناسایی غیربیومتریک مانند شناسایی از طریق کارت از شیوه های شناسایی بیومتریک استفاده میشود. این شیوه ها شامل تشخیص چهره، تشخیص اثر انگشت، تشخیص کف دست با فاصله، شناسایی عنبیه و روش های مشابه میباشد.

مشاهده ی لیست دستگاه های حضور و غیاب بُعد پنجم

انواع دستگاه ثبت حضور و غیاب

دستگاه حضور و غیاب اثرانگشتی:

ثبت تردد با استفاده از اثرانگشت یکی از قدیمی ترین روش های شناسایی در دستگاه حضور و غیاب است که به علت منحصربفرد بودن اثرانگشت هر شخص به روشی بسیاری مطمئن برای ثبت ورود و خروج بدل شده است. اما باید این نکته را در نظر بگیریم که هنگام ثبت اثر انگشت، انگشتتان را بطور کامل روی حسگر قرار دهید و با انگشت خیس و کثیف این کار را نکنید.

حسگر های اثرانگشت در دستگاه های حضور و غیاب اثرانگشتی به دو نوع اپتیکال و اولتراسونیک تقسیم می شوند که هر کدام از این سنسور ها ویژگی ها و مزایای خود را دارند. ما در یک مقاله به طور کامل مزیا و معایب هر یک از حسگر های اپتیکال و اولتراسونیک را بررسی کردیم.

مطالعه بیشتر:

برای مطاله ی مقاله تفاوت حسگر های اپتیکال و اولتراسونیک روی این لینک کلیک کنید.

مشاهده ی دستگاه های دارای تشخیص اثرانگشت

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره:

نحوه ی کار این دستگاه به صورت ثبت الگوی اجزای صورت است که هنگام ورود و خروج فرد اسکن شده و توسط دستگاه تطبیق داده می شود. در گذشته فناوری تشخیص چهره در دستگاه حضور و غیاب مبتنی بر اسکنر مادون قرمز بود. این فناوری انواع محدودیت ها را در بر داشت. با پیشرفت تکنولوژی در سالهای اخیر دستگاه های تتشخیص چهره با تکنولوژی نور مرئی توسط شرکت سامانه های بُعد پنجم عرضه شده که بسیاری از محدودیت های قبلی را از بین برده و قابلیت های بسیاری را ارائه می کنند.

اسکنر های تشخیص چهره در دستگاه های حضور و غیاب در دو نوع مادون قرمز و نور مرئی هستند، اسکنر های مادون قرمز در نسل های اولیه فناوری تشخص چهره استفاده می شدند ولی امروزی با پیشرفت این فناوری برای بالاتر رفتن دقت دستگاه از اسکنر های نور مرئی استفاده می کنند. برای دیافت اطلاعات بیشتر از عملکرد این دستگاه مقاله ی مربوطه را مطالعه کنید.

دستگاه  های حضور و غیاب تشخیص چهره ی سامانه های بُعد پنجم قابلیت شناسایی چهره با ماسک را نیز دارد.

مطالعه بیشتر:

نحوه عملکرد دستگاه های حضور و غیاب تشخیص چهره 

تفاوت اسکنر های نورمرئی و اسکنر های مادون قرمز در دستگاه ها حضور و غیاب تشخیص چهره

مشاهده ی دستگاه های تشخیص چهره

دستگاه حضور و غیاب تشخیص کف دست:

عملکرد دستگاه های تشخیص کف دست، شباهت زیادی با سیستم های تشخیص اثر انگشت دارند. الگوی کف دست هر فرد مختص به آن فرد بوده و غیرتکراری است. این سیستم ها نیز همانند دستگاه های حضور و غیاب تشخیص چهره با ثبت الگوی اجزای کف دست هنگام ورود و خروج کف دست پرسنل را شناسایی میکنند. شیوه ی عملکرد آن ها به صورت تماسی (تماس کف دست با اسکنر دستگاه حضور و غیاب) و غیر تماسی می باشد.

مطالعه بیشتر:

بررسی کامل عملکرد دستگاه های حضور و غیاب تشخیص کف دست

مشاهده ی دستگاه های تشخیص کف دست

دستگاه حضور و غیاب کارتی:

نحوه ی کار دستگاه های کارتی حضور و غیاب به این صورت است که اطلاعات کاربران به صورت رمز درامده و هر کارت دارای رمز اطلاعات کاربری یک  فرد است و هنگام ورود و خروج، این رمز های بارگذاری شده روی کارت توسط دستگاه تطبیق داده می شود و ساعت ورود و خروج آن ثبت می گردد.

دستگاه های حضور و غیاب کارتی خود به دو دسته ی تماسی (نیاز به تماس کارت با دستگاه) و غیر تماسی تقسیم میشوند.

مشاهده ی دستگاه های حضور و غیاب کارتی

نسل جدید دستگاه های حضور و غیاب

امروزه برای ایجاد امنیت بیشتر و کاهش احتمال خطا در دستگاه های حضور و غیاب، ترکیبی از انواع تشخیص را در آن ها بکار می برند؛ به طور مثال دستگاه حضور و غیاب میتواند علاوه بر شناسایی چهره فرد اثر انگشت آن فرد را هم شناسایی نماید. استفاده از روش های تشخیص و صحت چند مرحله ای یکی از راهکارهای متداول جهت کاهش هرچه بیشتر ضریب خطا و بالاتر بردن امنیت مجموعه می باشد.

دستگاه های حضور و غیاب شرکت سامانه های بُعد پنجم مبتنی بر فناوری نور مرئی مجهز به انواع سیستم های ضد تقلب بوده و برای مثال در دستگاه های تشخیص چهره این تکنولوژی توانایی تشخیص عکس از بافت زنده صورت را دارد. در بسیاری از دستگاههای حضور و غیاب اثر انگشتی نیز با بهره گیری از فناوری SilkID امکان هرگونه تقلب به کمترین میزان ممکن (کمتر از یک درصد) رسیده است.

مشاهده ی لیست دستگاه های حضور و غیاب بُعد پنجم

مزایای سیستم های حضور و غیاب

1-مدیریت زمان:

با استفاده از دستگاه های حضور و غیاب با صرفه جویی در زمان و هزینه علاوه بر جلوگیری از هدر رفتن منابع مجموعه، پرسنل نیز از بابت صحت محاسبه حقوق و دستمزد خود به صورت دقیق خاطر جمع می باشند.

2-مدیریت شیفت:

با استفاده از سیستم های حضور و غیاب (نرم افزار حضور و غیاب) امکان تعریف انواع جداول زمانی و شیفت های منظم و نامنظم کاری و نظارت بر نحوه عملکرد پرسنل در بازه زمانی مربوطه بسیار ساده تر میگردد.

3-کنترل تردد پرسنل:

دستگاه های کنترل تردد امکان محدودیت ورود و خروج فرد به مکان های مشخص شده را میدهند و کمک میکنند مکانهای حساس مجموعه مانند اتاق سرور، اتاق مدیریت، حسابداری و … صرفا محل تردد افراد دارای مجوز باشند و به بالا بردن امنیت مجموعه کمک میکنند.

4-مدیریت مرخصی و اضافه کاری:

دستگاه های حضور و غیاب با امکان ثبت تردد و تجزیه و تحلیل آن توسط نرم افزار و محسابه میزان مرخصی و اضافه کاری فرد در بازه های زمانی مشخص امکان مدیریت صحیح و آسان این موارد را فراهم میسازند.

5-کاهش هزینه:

با سیستماتیک نمودن ساعات ورود و خروج، هدر رفت هزینه برای محاسبه ی ساعات کاری پرسنل و اضافه کاری و مرخصی آن ها تا حد چشم گیری کاهش می یابد زیرا احتمال خطای انسانی در آن ها وجود ندارد.

 

نرم افزار حضور و غیاب چیست؟

همانطور که پیش تر ذکر شده است سیستم حضور و غیاب مبتنی بر حداقل یک سخت افزار (دستگاه) و نرم افزار حضور و غیاب می باشد. دستگاه حضور و غیاب صرفا داده های خام را ثبت می کند و تحلیل این داده ها به ساعت ورود و خروج، مرخصی و اضافه کاری و … برعهده ی نرم افزار حضور و غیاب می باشد.

مطالعه ی بیشتر:

نرم افزار های حضور و غیاب و مزایای آن ها

نرم افزارهای حضور و غیاب دارای انواع تحت ویندوز، تحت وب و اپلیکیشن گوشی های هوشمند می باشند. نرم‌افزارهای حضور و غیاب شرکت سامانه های بُعد پنجم شامل نرم افزار پایه، نرم افزار سازمانی و نرم افزار مدیریت دستگاه حضور و غیاب می باشد.

از جمله ویژگی های نرم افزار های حضور و غیاب می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • محاسبه ی میزان کارکرد
  • تعریف انواع شیفت
  • گزارش مرخصی
  • اتصال به سیستم حقوق و دستمزد
  • تعریف انواع سطح دسترسی
  • تعریف انواع سیاست کاری
  • ارسال پیام به پرسنل
  • دسترسی آسان به اطلاعات
  • نرم‌افزارهای حضور و غیاب

مشاهده ی لیست نرم افزار های حضور و غیاب بُعد پنجم

بهترین دستگاه حضور و غیاب را از کجا بخرم؟

شرکت سامانه های بعد پنجم با بیش از 20 سال سابقه فعالیت در زمینه ی اتوماسیون اداری و سیستم های ثبت تردد، بهترین دستگاه ها با بالاترین کیفیت و همچنین متنوع را برای انتخاب آسان و متناسب با مجموعه ی شما ارائه می دهد. برای آشنایی با دستگاه های بعد پنجم می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید و یا از طریق نمایندگان ما در سراسر کشور اقدام نمایید.

جمع بندی

همانطور که تا اینجا گفتیم استفاده از دستگاه حضور و غیاب برای هر سازمان و مجموعه کوچک و بزرگ ضروری است و مزایای بسیاری دارد. ما در این مقاله اطلاعات کاملی درمورد دستگاه های حضور و غیاب، انواع آن‌ها، نحوه عملکرد و همچنین مزایای استفاده از آن را ذکر کردیم و ویژ‌گی‌های یک سیستم حضور و غیاب کاربردی را شرح دادیم تا با بیشترین اطلاعات انتخاب خود را انجام دهید.

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما با شماره 02189350 داخلی 1 تماس حاصل فرموده یا در پیام رسان واتس اپ به شماره 09392545658 پیغام ارسال نمایید.

 

مقالات مرتبط:

نکات خرید سیستم‌ های حضور و غیاب

مقابله با جعل هویت

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *