دستگاه‌های تشخیص چهره

دستگاه‌های تشخیص چهره نور مرئی

سری دستگاه های نور مرئی (Visible Light) ازجدیدترین محصولات عرضه شده تشخیص چهره در حوزه حضور و غیاب و کنترل دسترسی است. اما دستگاه های تشخیص چهره نور مرئی از چه فناوری و چه سازوکاری برای شناسایی چهره بهره میبرند؟

در سال های اخیر، تشخیص چهره بدل به شیوه پیشرو احراز هویت در میان شیوه های بیومتریک است. دقت و پایداری بالاتر در مقایسه با اثر انگشت و نیز سهولت استفاده، باعث رشد بیش از پیش فناوریهای تشخیص چهره بوده است. از گذشته تا به حال، از فناوری های متعددی در این حوزه استفاده می شود؛ اما اکنون سری دستگاه های تشخیص چهره نور مرئی با بهره گیری از الگوریتم های یادگیری عمیق (Deep Learning) مرزهای جدیدی را در زمینه فناوری های شناسایی چهره گشوده اند. در مقالات قبل درباره ی مراحل تشخیص چهره و چگونگی انجام آن صحبت کردیم، اکنون بصورت تخصصی راجب نور مرئی صحبت می کنیم.

نور مرئی چیست؟

نور مرئی گستره ای از طیف تابش الکترومغناطیسی است که توسط چشم انسان قابل تشخیص است. اگر طیف گسترده امواج الکترومغناطیسی را از طول موج بلند و انرژی کم (امواج رادیویی) تا طول موج کوتاه و انرژی بالا (پرتوهای گاما) در نظر داشته باشیم، طیف نور مرئی در میان این گستره جای میگیرد.

طیف نور مرئی نیز خود گستره ای از نور قرمز تا بنفش را شامل میشود. در دو سر این طیف، امواج با انرژی کمتر، فروسرخ (مادون قرمز) و امواج با انرژی بالاتر (فرابنفش) خوانده میشوند. این امواج برای چشم انسان قابل تشخیص نیستند و به همین دلیل نور نامرئی تلقی می شوند اما گستره محدودی از امواج مادون قرمز که فرکانس و انرژی نزدیکتری به طیف نور مرئی دارند در تجهیزات الکترونیکی و نظارتی (از جمله دوربین های مداربسته و دستگاه های کنترل تردد) مورد استفاده قرار میگیرند. به دلیل همین نزدیکی به طیف نور مرئی، این امواج Near Infrared می نامند.

دستگاه‌های تشخیص چهره

مزایا و معایب استفاده از مادون قرمز در دستگاه های تشخیص چهره

تشخیص چهره با مادون قرمز

استفاده از مادون قرمز به دلیل هزینه پایین و نیز مصرف پایین باتری در دستگاه های الکترونیکی تا سالهای سال رایج بوده است. سیستم های حضور و غیاب مختلف نیز عمدتا از مادون قرمز استفاده میکنند. با این حال، بهره گیری از فناوری مادون قرمز با محدودیتهای زیادی روبروست. به طور مثال در شرایط گرد و غبار و دود و نور شدید خورشید، عملکرد دستگاه های مبتنی بر این فناوری با اختلال مواجه میشود.

یکی از کاربردهای مهم این فناوری در دوربینهای نظارتی دید در شب بوده است اما در سالهای اخیر استفاده از مادون قرمز در این دوربینها نیز به دلیل بازتابش شدید نور به سمت حسگر در صورت نزدیکی سوژه به دوربین (و نتیجتا کاهش شدید وضوح تصویر)، کمتر و کمتر می شود. ضمن اینکه، تجهیزاتی که به فناوری مادون قرمز مجهز هستند، فاصله بسیار اندکی را پوشش می دهند و اگر جسم در فاصله دورتری قرار گیرد، شناسایی آن با مشکل روبروست. علاوه بر تمام محدودیت های یادشده، امواج مادون قرمز ممکن است برای چشم آسیب زننده باشند.

برای مشاهده محصولات با قابلیت تشخیص چهره با مادون قرمز می توانید به روی این لینک کلیک کنید. 

مزایت های استفاده از نور مرئی در دستگاه های تشخیص چهره

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره با نور مرئی دارای ویژگی هایی از قبیل موارد زیر است:

تشخیص چهره با نور مرئی

سرعت تشخیص

فناوری تشخیص چهره مبتنی بر نور مرئی با رفع این محدودیت ها، امکانات بسیار بالاتری در اختیار کاربران میگذارد. با استفاده از این فناوری، سرعت شناسایی چهره بسیار بالاتر می رود. دستگاه های تشخیص چهره سری نور مرئی قادرند سرعت تشخیص را حتی تا کمتر از 0.5 ثانیه ارتقا دهند. اگر در فناوری مادون قرمز، نیاز به نزدیک شدن چهره به سنسور وجود داشت، اکنون با استفاده از این دستگاه ها حتی در صورت فاصله سه متری چهره و دوربین، احراز هویت به خوبی صورت میگیرد و دیگر احتیاجی به قرارگیری چهره در کادر مخصوص شناسایی نیست. ضمن آنکه حداکثر زاویه تشخیص چهره در این مجموعه دستگاه ها از 15 درجه به 30 درجه افزایش پیدا کرده است. همچنین دستگاه های تشخیص چهره سری نور مرئی در محیط پرنور و در شرایط نامساعدتر نیز قادر به انجام شناسایی هستند.

دقت تشخیص

مضاف بر مزایای مذکور، به سبب استفاده از الگوریتم های یادگیری عمیق، دقت تشخیص در دستگاه های این رده بسیار بالاتر می رود . یکی دیگر از مزیتهایی که یادگیری عمیق در این دستگاهها ایجاد کرده است، توانایی تشخیص بافت زنده است. این توانایی باعث بهبود مکانیزمهای ضدتقلب میشود. بهبود الگوریتمهای تشخیصی در محصولات نور مرئی قابلیت تشخیص چهره با ماسک را نیز ایجاد کرده است. این قابلیت با توجه به شرایط همه گیری ویروسهای خطرناک و نیز احتمال وجود بیماری مسری در میان نیروهای شاغل در مجموعه، بسیار کارآمد به نظر میرسد.

مقاومت سخت افزاری

دستگاه های تشخیص چهره سری نور مرئی از نظر سخت افزاری نیز در مقایسه با دستگاه های پیش از خود قدرتمندتر هستند. به لطف استفاده از پردازنده های چندهسته ای و حافظه های با گنجایش بیشتر، امکان ذخیره اطلاعات و پردازش آنها در ظرفیت های بالاتر میسر می گردد.

گذشته از این، به مدد بهره گیری از سیستم عامل اندروید، قابلیت توسعه نرم افزاری در دستگاه های نور مرئی به مراتب بیشتر از دستگاههایی است که فقط از سیستم عامل لینوکس استفاده می کنند.

دستگاه های تشخیص چهره نور مرئی امکانات دیگری از جمله تشخیص چهره تکراری در هنگام ثبت اولیه و نیز تعریف کاربر از طریق عکس پرسنلی را نیز دارند. از جمله این امکانات و قابلیتهای متعدد سبب می شود تا ما دستگاه های سری نور مرئی را گامی بلند در سیستم های حضور و غیاب و کنترل تردد مبتنی بر تشخیص چهره بدانیم.

برای مشاهده محصولات با قابلیت تشخیص چهره با نور مرئی می توانید به روی این لینک کلیک کنید. 

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما با شماره 02189350 داخلی 1 تماس حاصل فرموده یا در پیام رسان واتس اپ به شماره 09392545658 پیغام ارسال نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *