دستگاه حضور و غیاب شناسایی کف دست

دستگاه حضور و غیاب شناسایی کف دست

شناسایی کف دست از جمله شیوه های شناسایی جدید بیومتریک است که در سال های اخیر جای خود را در میان سیستم های کنترل تردد و دستگاه های حضور و غیاب باز کرده است. استفاده از کف دست برای شناسایی افراد، به بیش از ۱۶۰ سال قبل و تلاش سر ویلیام هرشل برای تطبیق الگوهای کف دست کارمندانش در بخش خدمات اجتماعی هندوستان برمیگردد.

اما اکنون سیستم های شناسایی کف دست از یک ابزار اسکن یا یک اپلیکیشن بر پایه دوربین، در کنار یک نرم افزار پردازش تصویر، برای آنالیز تصویر کف دست فرد و مقایسه آن با الگوهای موجود در پایگاه داده استفاده می کنند.

دستگاه حضور و غیاب با قابلیت شناسایی کف دست، بر اساس الگوهای منحصربفرد و ویژگیهای خاص در هر فرد کار میکند. اما ویژگی های منحصربفردی که دستگاه های حضور و غیاب مبتنی بر تشخیص کف دست مورد تحلیل قرار میدهند کدامند؟

دستگاه حضور و غیاب شناسایی کف دست.

نحوه ی کار ستگاه های حضور و غیاب تشخیص کف دست

اساس کار سیستم های شناسایی کف دست، تشابه زیادی با سیستم های تشخیص اثر انگشت دارد.

این سیستم ها نیز همانند دستگاه های حضور و غیاب اثرانگشت، از شیوه ها و حسگرهای اپتیکال (نوری) و حرارتی برای استخراج تصویر دقیقی از برآمدگی و فرورفتگی های سطح دست بهره میگیرند. همچنین الگوی سطح کف دست و اثر انگشت افراد در کلیت شباهت هایی با یکدیگر دارند. اما برخلاف شناسایی اثرانگشت وضعیت پوست در شناسایی تاثیر ندارد.

عمل اسکن در سیستم های تشخیص کف دست می تواند بصورت تماسی و یا بدون تماس صورت گیرد. با استفاده از دستگاه های حضور و غیاب بعد پنجم، نیازی به تماس کف دست با دستگاه نخواهد بود و عمل شناسایی کف دست با دقت بالا و حتی با فاصله نیز می تواند انجام بپذیرد.

استفاده همزمان از شناسایی کف دست و اثر انگشت در دستگاه های حضور و غیاب، امنیت را به حد ایده آلی رساند.

مراحل شناسایی کف دست

شناسایی کف دست در این گروه از دستگاه های حضور و غیاب و کنترل تردد در سه مرحله صورت میگیرد:

  1. در مرحله اول، دستگاه وجود کف دست در مقابل دوربین را تشخیص میدهد. در این بخش، سیستم در حقیقت شکل دست را از سایر اشیاء تشخیص میدهد و در صورت وجود دست.
  2. مرحله بعد، به مدد دوربین مادون قرمز، اسکن سطح دست صورت میگیرد. به این ترتیب تصویری از برآمدگی و فرورفتگی، طرح سطح دست ساخته و در کسری از زمان با داده های موجود، تطبیق داده میشود.
  3. در همین حین و در مرحله سوم از شناسایی، رگ های موجود در دست مورد اسکن قرار می گیرند. این رگ ها بصورت طبیعی با چشم قابل رویت نیستند.

یکی از تفاوت های عمده در سیستم های شناسایی کف دست در همین مرحله و در اسکن رگ ها رقم میخورد.

کاربرد سیستم شناسایی کف دست

  • احراز هویت و شناسایی: با توجه به منحصر بفرد بودن کف دست هر فرد همانند اثراگشت، شناسایی افراد با دقت بالایی انجام می شود.
  • مدیریت حضور و غیاب: از این تکنولوژی در کنترل تردد کارمندان نیز استفاده می شود.
  • کنترل تردد و دسترسی: برای محدود نمودن دسترسی افراد به مکان هایی امنیت  آن ها باید حفظ شود.
  • حفظ بهداشت: به علت عم تماس کف دست با دستگاه، بهداشت به طور کامل حفظ می شود.

مزیت های دستگاه حضور و غیاب تشخیص کف دست

  • ایجاد امنیت
  • دقت بالا
  • کاهش احتمال تقلب
  • حفظ بهداشت
  • بدون تماس با کف دست
  • حفظ بهداشت
  • سرعت بالا در تشخیص

ویژگی های دستگاه حضور و غیاب تشخیص کف دست

در نسل جدید این دستگاه های حضور و غیاب محدودیت هایی که گریبانگیر این شیوه شناسایی بود را کمرنگ کرده اند. در این سیستم ها، تشخیص کف دست، شناسایی بافت دست و نیز رگهای دست با یکدیگر تلفیق شدند، با بهره گیری از سخت افزار قدرتمند و نیز بینایی کامپیوتر، سرعت شناسایی به کمتر از یک ثانیه  است.

علاوه بر این، فناوری بینایی کامپیوتر باعث بهبود عملکرد کیفی سیستم تشخیص کف دست می شود. سیستم حضور و غیاب مبتنی بر تشخیص کف دست قادر است عمل شناسایی را حتی در صورت گردش ۶۰ درجه ای دست انجام دهد.

همچنین فاصله شناسایی تا ۰.۵ متر ارتقا پیدا کرده است. مهم تر از این ها، قابلیت های ضدتقلب در دستگاه های حضور و غیاب و کنترل تردد تشخیص کف دست پیشرفت قابل توجهی داشته اند. آزمون های انجام شده نشان می دهند که این دستگاه ها در برابر هیچکدام از تصاویر و ویدئو های جعلی با وضوح بالا، و نیز ماکت های جعلی از کف دست، امکان ورود به سیستم را نمیدهند.

و در آخر

شناسایی کف دست فناوری جدیدی است که در احراز هویت و شناسایی افراد از آن استفاده می شود. در سال های اخیر از این فناوری در کنترل تردد کارمندان مورد استفاده قرار می گیرد. شرکت سامانه های بعد پنجم با ارائه ی دستگاه های حضور و غیاب با قابلیت شناسایی کف دست، این امکان را برای مدیران و صاحبان کسب و کار فراهم می کند تا با خیالی آسوده بر نردد ودسترسی کارمندان نظارت کنند.

مشاهده دستگاه های حضور و غیاب با قابلیت تشخیص کف دست بُعد پنجم

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما با شماره 02189350 داخلی 1 تماس حاصل فرموده یا در پیام رسان واتس اپ به شماره 09392545658 پیغام ارسال نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *