حسگر اثرانگشت BioID و SilkID

حسگر اثرانگشت BioID و SilkID

شناسایی افراد از طریق اثرانگشت آن ها، یکی از روش های قدیمی و پر کاربرد در شناسایی است که با وجود پیشرفت های بسیار در حوزه ی تکنولوژی همچنان از روش های اساسی در احراز هویت حتی در سازمان های دولتی با امنیت بالا است. امروزه سنسور ها و حسگر های جدیدی برای شناسایی اثرانگشت وارد بازار گردیده است، در مقالات پیشین حسگر های اولتراسونیک و اوپتیکال را مورد بررسی قرار دادیم، در این مقاله نگاهی اجمالی به حسگر های SilkID  و BioID می اندازیم.

سنسور SilkID و سنسور BioID، دو نوع از سنسورهای پرکاربردی هستند، که برای تشخیص اثرانگشت استفاده می‌شوند. این سنسورها شبیه به یک دوربین دیجیتالی عمل می‌کنند و بعد از اسکن اثر انگشت هر فرد، آن را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کنند. پردازنده، این داده‌ها را به یک طیف خاکستری تبدیل می‌کند و در نهایت یک تصویر از اثر انگشت افراد ایجاد می‌شود. در آخر مختصات مربوط به اثر انگشت هر فرد در سیستم ثبت و ذخیره می‌شود و هر بار که یک کارمند اثر انگشت خود را بر روی حسگر قرار دهد، دستگاه تصویر اسکن شده را با نمونه‌ های ذخیره شده مقایسه می‌کند و در صورت وجود تطابق، ورود و خروج پرسنل در دستگاه ثبت می‌شود.

 

مطالعه ی بیشتر:

مقاله تفاوت حسگر اثر انگشت اوپتیکال و حسگر اولتراسونیک

حسگر اثرانگشت BioID و SilkID

تفاوت  سنسور BioID و SilkID

سنسورهای سیلک آیدی با سنسور های بایو آیدی تفاوت‌هایی دارند، که در ادامه به بررسی تفاوت‌های این دو حسگر می‌پردازیم.

  • سنسور سیلک آیدی ( SilkID)

فناوری SilkID ، برای تشخیص اثر انگشت اصلی از تقلبی مورد استفاده قرار می گیرد و در این فناوری، امکان اسکن اثر انگشت به صورت ۳۶۰ درجه توسط سنسور دستگاه وجود دارد که  اثرانگشت خشک، مرطوب، خشن و غیره را به طور دقیق تشخیص می دهد. به این ترتیب امکان دور زدن دستگاه حضور و غیاب با هر روشی عملا غیر ممکن می شود

این سنسورها جزو قدرتمندترین سنسورها هستند که با دقت بسیار بالایی اثر انگشت کارکنان را ثبت و شناسایی می ‌کند. دستگاه‌ هایی که مجهز به این حسگر هستند می‌توانند هر نوع اثر انگشتی را به راحتی تشخیص دهند. تشخیص هر نوع اثر انگشت به این معناست که این حسگرها می‌توانند اثر انگشت ‌های مخدوش شده و اثرانگشت ‌های که دارای آسیب‌های جزئی هستند را به راحتی شناسایی کنند. هم‌چنین شناسایی اثر انگشت‌های خیس یا خشک از دیگر قابلیت‌های این حسگرها به شمار می‌رود.

  • سنسور بایو آیدی ( BioID)

هرچند سنسور BioID  به اندازه سنسورهای SilkID قوی عمل نمی‌کنند و در رده پایین‌تری از آنها قرار میگیرند اما عملکرد عالی ای دارند و می‌توانند با دقت و سرعت بالایی افراد را شناسایی کنند و ورود و خروج آن‌ها را ثبت نمایند.

اگر محیطی که می‌خواهید از این دستگاه‌ ها استفاده کنید، به نحوی است که اثر انگشت افراد در معرض آسیب دیدگی می‌باشد یا کار آن‌ها به شکلی است که دست‌هایشان به طور مرتب خیس می‌شود، به شما پیشنهاد می‌کنیم از دستگاه ‌های SilkID استفاده کنید. 

تفاوت های ظاهری

رنگ نور سنسور، یکی از راه‌هایی است که به سادگی می‌توانید تفاوت بین این دو سنسور را تشخیص دهید. به خاطر داشته باشید سنسورهای SilkID   سفید رنگ هستند و سنسورهای BioID به رنگ سبز می‌باشند.

طول عمر

میزان طول عمر یکی دیگر از فاکتورهایی است، که باعث ایجاد تفاوت بین این دو حسگر شده است. حسگرهای silk id  به علت متد های بکار رفته در ساخت نسبت به حسگرهای bio id از طول عمر نسبتا بیشتری برخوردار هستند. اما این به معنی کوتاه بودن عمر سنسور های بایو ایدی نمی باشد، زیرا از کیفیت ساخت بالایی برخوردار هستند.

 

نتیجه گیری

شناسایی افراد از طریق اثر انگشت از روش هایی است که با گذشت سال ها همچنان کاربرد دارد. امروزه در سبستم های حضور و غیاب یکی از راه های کنترل تردد و ثبت حضور و غیاب کارمندان نیز از طریق ثبت اثر انگشت می باشد. دستگاه حضور و غیاب با قابلیت شناسایی افراد از طریق اثر انگشت از پرکاربرد ترین دستگاه های موجود در بازار است که احتمال بروز خطا در آن پایین بوده و در رنج دستگاه های قیمت مناسب قرار دارد که تهیه آن برای شرکت های نوپا و بوجه ی کم نیز قابل تهیه است.

در مجموع هر دو حسگر در شناسایی اثرانگشت عملکرد بسیار خوبی دارند، اما در مورد انگشت های مخدوش شده حسگر های SilkID  عملکرد بهتری دارند و شناسایی را سریع تر انجام می دهند. شرکت سامانه های بعد پنجم ، به علت تنوع بالا در محصولات و ارائه ی دستگاه های حضور و غیاب با قابلیت های متنوع، پاسخگوی طیف وسیعی از نیاز های مشتریان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما با شماره 02189350 داخلی 1 تماس حاصل فرموده یا در پیام رسان واتس اپ به شماره 09392545658 پیغام ارسال نمایید.

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *