هوش مصنوعی

هوش مصنوعی چیست؟

دستگاه های حضور و غیاب و کنترل تردد بیومتریک از جمله سیستم های اداری هستند که با گسترش هوش مصنوعی، در سالهای اخیر دستخوش دگرگونی های محسوسی بوده اند. رشد سامانه های تشخیص چهره از جمله تحولاتی است که باید آن را وامدار پیشرفت هوش مصنوعی دانست. در علوم کامپیوتر، اصطلاح هوش مصنوعی به توانایی یک کامپیوتر، ماشین و یا ربات در شبیه سازی توانایی های مغز انسان (آموختن از طریق مثال و تجربیات، شناسایی اشیا، درک و پاسخ به زبانهای انسانی، تصمیم گیری و حل مسئله) و ترکیب این تواناییها برای انجام امور و فرمانهایی اشاره دارد که یک انسان قادر به انجام آنهاست. اموری مثل خوشامدگویی به یک مهمان در هتل یا راندن یک اتوموبیل.

پس از دهه هایی که هوش مصنوعی به کتابها و آثار سینمایی و تلویزیونی علمی تخیلی محدود شده بود، اکنون طیف گسترده ای از کاربری های آن بدل به بخش جدایی ناپذیری از زندگی روزمره ما شده است. این جهش با گسترش منابع عظیم اطلاعاتی و نیز رشد دسترسی به کامپیوترهایی که توانایی پردازش داده ها را به شکلی قدرتمندتر و سریعتر از مغز انسان در اختیارمان می گذارند، میسر شده است.

اکنون دیگر هوش مصنوعی کلمات ما را حین تایپ کردن پیشبینی میکند، مسیرهای مناسبتر را هنگام رانندگی به ما ارائه میکند، با هوشمندی اتاقهایمان را جارو میکند و خریدهای بعدی و یا فیلمهای متناسب با سلیقه مان را پیشنهاد میدهد. همچنین از طریق برنامه ها و کاربریهایی مثل تجزیه و تحلیل تصاویر پزشکی، به متخصصان ماهر کمک میکند تا کارهایی پراهمیت را به شکلی سریعتر و با موفقیتی بالاتر انجام دهند.

تقسیم بندی کلی هوش مصنوعی

هوش مصنوعی محدود:

هوش مصنوعی ضعیف که با نام هوش مصنوعی محدود شناخته می شود، دسته گسترده ای است که بر روی یک فعالیت و یا فرمان خاص متمرکز شده است. دستگاه های مجهز به این فناوری ها اگرچه محدود به یک فعالیت هستند اما از توانایی بسیار بالایی در انجام آن برخوردارند. دستیار صوتی تلفن های کمپانی اپل (سیری) و هوش مصنوعی بکاررفته در ماشینهای خودران (از جمله خودروی بدون راننده گوگل) از جمله کاربردهای امروزین این طیف از فناوری ها هستند.

هوش مصنوعی جامع:

هوش مصنوعی جامع (یا هوش مصنوعی قوی) دسته ی دیگر است که توانایی حل مسائل بسیار متنوع تر و انجام طبقه بندیهای وسیع تری از فعالیت ها را داراست. این هوش مصنوعی تاکنون بیشتر در سطح تئوریک و بعنوان نظریه مورد بررسی بوده است و تاکنون مثال کاربردی ای از آن مورد استفاده قرار نگرفته اما پژوهشگران در حال حاضر مشغول به تحقیق بر روی فراهوش مصنوعی هستند. اتفاقی که میتواند منجر به برتری آن و چیرگی تکنولوژی بر بشر شود.

هوش مصنوعی

برخی از کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی امروز:

بازشناسی گفتار:

این دسته از فناوری که به آن تبدیل گفتار به متن نیز گفته میشود، از هوش مصنوعی برای شناسایی کلمات گفتار و تبدیل آن به متن دیجیتال استفاده می کند. همچنین می توان از گفتار بعنوان فرمان صوتی به دستگاه های مجهز به هوش مصنوعی استفاده کرد. بازشناسی گفتار همچنین در تلفن های هوشمند و نیز کنترل از راه دور تلویزیونها به کار گرفته می شود.

پردازش زبان های طبیعی:

این کاربرد هوش مصنوعی، دستگاهها و نرم افزارها را قادر میسازد تا متون نوشته شده توسط انسان را درک و تفسیر و یا متنی مشابه متن انسان را ایجاد کنند. برخی از فناوریهای پیچیده تر در سیستمهای پردازش زبان طبیعی از تحلیل احساسات برای شناخت خلق و خو، نگرش و سایر ویژگیهای کیفی زبان بهره می گیرند.

پیشنهادهای لحظه ای:

وبسایتهای سرگرمی و یا خرده فروشیهای آنلاین، از شبکه های عصبی مصنوعی برای پیشنهاد موارد و محصولات متناسب با ذائقه مشتریان و مخاطبان استفاده میکنند. فعالیت پیشین مشتری و سایر مشتریان و هزاران عامل دیگر از جمله شرایط آب و هوا و ساعتهای مختلف روز در این پیشنهادها تاثیرگذار هستند. پژوهشها نشان میدهد که این فناوریها میتوانند ۵ تا ۳۰ درصد در فروش محصولات موثر باشند.

پیشگیری از نفوذ ویروس های کامپیوتری:

در دهه های پیشین، پایگاه داده نرم افزارهای آنتی ویروس صرفا توسط متخصصان امنیت بروزرسانی میشد اما امروزه این نرم افزارها قادر هستند با تحلیل داده ها و بهره گیری از شبکه عصبی مصنوعی تهدیدهای بالقوه و بدافزارهای جدید را شناسایی و با آن مقابله کنند.

خرید و فروش سهام:

امروزه قادر است بدون دخالت انسان و با تحلیل بازار سهام و بررسی عوامل مختلف هر روز هزاران سهام را خرید کند و به فروش برساند.

خدمات تاکسی اینترنتی:

اپلیکیشنهای آنلاین حمل و نقل با استفاده از هوش مصنوعی، این قابلیت را دارند که با توجه به شرایط مختلف و موقعیت مکانی رانندگان و مسافرین، ارتباط را بین مناسبترین گزینه ها برقرار و با در نظر گرفتن شرایط جوی، وضعیت ترافیک و… قیمت گذاری را به شکلی منطقی انجام دهند.

ربات های خانه دار:

برخی جاروهای هوشمند از جهت تعیین اندازه اتاق، شناسایی و دوری از موانع و نیز یادگیری بهترین و کاراترین مسیر برای پاکسازی محوطه یک اتاق از این تکنولوژی بهره میگیرند. از آن در دستگاههای چمنزنی و نیز دستگاه های پاکسازی استخرها استفاده میشود.

تکنولوژی خلبان خودکار:

دهه هاست که از فناوری اتوپایلت در هواپیماهای مسافربری و نظامی استفاده میشود. امروزه تکنولوژی خلبان خوکار از ترکیب چند سنسور، تکنولوژی موقعیت یابی، شناسایی تصویر، فناوری جلوگیری از تصادم و فناوریهای پردازش زبانهای طبیعی برای هدایت ایمن پرواز و اطلاع رسانی به خلبانان بهره میگیرد. اکنون دیگر هدایت هوایپماها در بخش عمده ای از زمان هر پرواز بصورت اتوماتیک صورت میپذیرد.

شناسایی تصاویر:

توانایی تشخیص و دسته بندی اشیاء، افراد، دستنوشته ها و حتی حرکات را در تصاویر ثابت و یا متحرک دارد. به مدد شبکه عصبی مصنوعی از تشخیص تصاویر در فناوریهای تشخیص هویت از جمله شناسایی اثر انگشت، تشخیص چهره و… استفاده میشود. این فناوریها کاربردهای بسیاری از جمله در صنعت کنترل تردد و نیز اتوماسیونهای اداری مانند دستگاههای حضور و غیاب دارند.

 

با پیشرفت های روز افزون علم در زمینه ی فناوری و تکنولوژی و نفوذ آن به بخش های مختلف زندگی انسان، باید اتنظار این را داشت که از آن در دستگاه های حضور و غیاب نیز استفاده شود. البته این امر کمک فراوانی به دارندگان کسب و کار های مختلف بزرگ و کوچک می کند؛ زیرا از طریق این دستگاه ها می توانند تا حد بسیار زیادی از هدر رفت هزینه، زمان  و نیروی کار خود جلوگیری کنند. شرکت سامانه های بعد پنجم با ارائه ی دستگاه های حضور و غیاب با تکنولوژی روز دنیا به شما کمک می کند تا در مدیریت کارمندان و کنترل تردد آن ها نظارت کامل را داشته باشید.

 

برای مشاهده ی دستگاه های حضور و غیاب و کنترل ترد، روی این لینک کلیک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *