نظارت بر کارمندان

مزایا و معایب نظارت بر کارمندان

نظارت بر کارمندان رویه ای است که شامل مشاهده و ارزیابی فعالیت های اعضای گروه کاری شما، مدت زمان انجام هر فعالیت و چگونگی انجام آنها میشود. این فرآیند یکی از بهترین راهها برای بهبود بهره وری، ردیابی ساعتهای کارکرد و مهمتر از همه افزایش پاسخگویی و مسئولیت پذیری نفرات است. در این مطلب به بررسی مزایا و معایب نظارت بر کارمندان می پردازیم تا تاثیر آن را بر محیط کاری ارزیابی کنیم.

افزایش بهره وری:

بدون شک، نظارت بر عملکرد افراد، باعث افزایش کیفیت کارکرد آنها میشود. استفاده از دستگاههای حضور و غیاب و کنترل تردد شاید اولین گام در انجام این نظارت باشد. ضمن آنکه با استفاده از دستگاههای حضور و غیاب آمار دقیقتری از ساعات کارکرد پرسنل خواهید داشت و میتوانید ارزیابی موثرتری از این کارکرد داشته باشید. با استفاده از ابزارهای نظارت بر پرسنل مانند دستگاه حضور و غیاب، علاوه بر دریافت گزارش از ساعات کارکرد هر نفر، میتوانید سنجش عادلانه ای از بهره وری هر نفر داشته باشید. به این ترتیب میتوانید دلایل افت کیفیت کارکرد هر نفر و یا بطور کلی گروه کاری خود را نیز به شکل مناسب تری مورد تحقیق قرار دهید.

افزایش امنیت:

استفاده از سیستم های نظارت بر کارمندان و محیط کار، می تواند امنیت اطلاعات و نیز امنیت فیزیکی مجموعه شما را بهبود بخشد. اگر قصد تهیه دستگاه حضور و غیاب دارید، بهتر است امنیت اطلاعات ذخیره در این دستگاه ها را در نظر داشته باشید و اقدام به خرید دستگاهی کنید که امکان نفوذ به آن پایینتر باشد. علاوه بر این، استفاده از دستگاه کنترل تردد (اکسس کنترل) نیز میتواند امنیت فیزیکی مجموعه شما را افزایش دهد و از ورود افراد غیرمجاز جلوگیری به عمل آورد. در مورد دستگاههای کنترل تردد نیز استفاده از دستگاه تشخیص چهره نسبت به سایر انواع دستگاههای کنترل تردد از امنیت بالاتری برخوردارند.

بازگشت هزینه:

قیمت سیستم های نظارت بر محیط کار، از دوربین های نظارتی گرفته تا دستگاه های حضور و غیاب و کنترل تردد، بسته به امکانات و کیفیت متفاوت است. اگرچه استفاده از برخی دستگاههای حضور و غیاب و کنترل تردد در نگاه اول مقرون به صرفه نباشد، اما خرید این دستگاهها به مرور از سایر هزینه های جاری مجموعه، خواهد کاست. با افزایش بهره وری و نیز کاهش هزینه های مازاد ناشی از محاسبه حقوق و دستمزد اضافی، خرید دستگاه حضور و غیاب و کنترل تردد از نظر اقتصادی نیز منطقی خواهد بود.

شفافیت بیشتر:

استفاده از شیوه های نظارت بر کارمندان همچنین باعث ایجاد محیطی شفاف تر در محل کار میشود. از این طریق، کارمندان نیز احساس وظیفه بیشتری نسبت به سازمان پیدا میکنند و سعی در اعمال نظم بیشتر و عملکرد بهتری در محیط کار خواهند داشت.

در مقابل مزایای یادشده، استفاده از سیستمهای نظارت بر کارمندان معایبی مانند مدیریت ذره بینی نیز دارند. در خاطر داشته باشید که وسواس بیش از اندازه و اعمال نظارت شدید، ضمن آنکه موجب خدشه دار شدن حریم خصوصی اشخاص میشود، اثرات معکوسی بر روی میزان بهره وری افراد میگذارد.

بطور کلی، استفاده از سیستم های نظارتی در محیط کار از جمله دستگاه حضور و غیاب و دستگاه کنترل تردد در کوتاه مدت باعث ایجاد محیط کاری آرام تر می شود و در بلندمدت نیز، به شرط مدیریت مناسب، میتواند از هزینه های سازمان کاسته و بهره وری نیروها را افزایش دهد.

برای مشاهده ی دستگاه های حضور و غیاب و کنترل تردد، روی این لینک کلیک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *