تاریخچه مختصر بیومتریک

تاریخچه مختصر بیومتریک

استفاده از اثر انگشت بعنوان راهی برای شناسایی هویت افراد به سال 1881 میلادی بازمیگردد. در این سال خوان ووستیچ، انسان شناس و افسر پلیس آرژانتینی برای اولین بار به صورت قطعی و موفقیت آمیز از اثر انگشت برای شناسایی قاتل در یک پرونده جنایی استفاده کرد. شیوه مورد استفاده ووستیچ بمرور در آرژانتین و سرتاسر دنیا فراگیر شد. از آن زمان تا کنون هنوز هیچ دو اثر انگشت یکسانی از دو انسان مختلف یافت نشده است. همین منحصربفرد بودن اثر انگشت افراد باعث استفاده از آن بعنوان راهکاری برای احراز هویت در طول دهه های متمادی بوده است. امروزه دیگر استفاده از اثر انگشت برای تشخیص هویت افراد امری بدیهی به نظر میرسد.

در دهه های پایانی قرن بیستم و با پیشرفت علم کامپیوتر، بهره گیری از تکنولوژی بیومتریک (که به آن فناوری زیست شناختی نیز گفته میشود) وارد تجربه های تازه ای شد. گسترش توکن هایی که اطلاعاتی از قبیل اثر انگشت و امضای دیجیتال فرد را در خود ذخیره داشتند از این دست تجربیات است. در همین دوران و با وقوع حادثه یازدهم سپتامبر، فناوری بیومتریک بیش از پیش رنگ و بوی امنیتی به خود گرفت.

دستگاه های بیومتریک در عصر حاضر

اما در حال حاضر شاید رایج ترین کاربرد فناوری بیومتریک در سامانه های اداری باشد. همه ما احتمالا برخورد روزمره ای با دستگاههای حضور و غیاب (که با فناوری زیست شناختی پیوند خورده اند) داریم. اما دستگاههای حضور و غیاب نیز همیشه سازوکار این چنینی نداشته اند. پیش از ورود دستگاههای امروزین حضور و غیاب، کارمندان از وسایل دیگری برای ثبت زمان ورود و خروج خود استفاده میکردند. ساعتهای الکترونیکی که با فشردن یک دکمه، زمان لحظه ای را بر روی کاغذ مهر میکردند از جمله این دستگاههاست.

تاریخچه مختصر بیومتریک

دستگاه های سنتی ثبت زمان ورود و خروج

در عصر حاضر و با رشد نوآوریها در این صنعت، شیوه های احراز هویت در دستگاههای حضور و غیاب به اثر انگشت خلاصه نمیشود. فناوری های شناسایی افراد از طریق چهره، عنبیه و شبکیه چشم و کف دست بخشی از این نوآوری هاست. همچنین احراز هویت منحصر به ویژگیهای بیومتریک نیست و مؤلفه های رفتاری نیز در شناسایی افراد دخیل هستند. از میان مؤلفه های رفتاری مورد بررسی، میتوان به حالت قرار دادن انگشت بر روی دستگاه (یا مثلا حالت تایپ کردن در مورد رمزهای عبور) اشاره کرد.

امروزه فارغ از اینکه دستگاههای حضور و غیاب از چه سازوکارهایی برای احراز هویت پرسنل بهره بگیرند، استفاده از سامانه های ثبت ورود خروج و کنترل تردد افراد، جزء جدایی ناپذیر سازمانها و شرکت ها هستند.

مشاهده ی دستگاه های حضور و غیاب بُعد پنجم

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما با شماره 02189350 داخلی 1 تماس حاصل فرموده یا در پیام رسان واتس اپ به شماره 09392545658 پیغام ارسال نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *