امنیت فیزیکی دستگاه حضور و غیاب

امنیت دستگاه حضور و غیاب چیست؟

بکارگیری یک برنامه قدرتمند و جامع امنیت فیزیکی دستگاه حضور و غیاب میتواند از سازمان شما در برابر تهدیداتی مانند جرایم و حوادث طبیعی محافظت کند. بسیاری از مدیران به اشتباه گمان میکنند که نیروهایشان دانش کافی در زمینه امنیت فیزیکی دارند و هیچ تهدیدی متوجه آنها نخواهد بود اما مطالعات نشان میدهد تنها یک چهارم کارمندان نسبت به انجام مراتب ضروری امنیتی آگاهی دارند.
در مطلبی که میخوانید، به بررسی تعدادی از راهکارها برای افزایش امنیت فیزیکی و اطلاعاتی مجموعه تان خواهیم پرداخت:

برای مشاهده ی محصولات و دستگاه های حضور و غیاب روی این لینک کلیک کنید.

۱) مشخص کردن بخشهای ضروری:

هنگام بروز بحران ممکن است لغو فعالیتهای مجموعه ضروری باشد. با این حال توقف ناگهانی فعالیتهای برخی بخشها سخت و یا غیرممکن به نظر میرسد. مثلا اگر مجموعه تان دارای خطوط تولید باشد، توقف آنها پیچیده خواهد بود. اما با مشخص کردن بخشهای ضروری و طراحی دستورالعملی برای مقابله با بحران میتواند در چنین موقعیتهایی راهگشا باشد.

۲) ایجاد آمادگی در برابر آتش سوزی:

آتش سوزی یکی از شایعترین آسیبهای فیزیکی است که مجموعه شما میتواند با آن مواجه شود. نصب یک سیستم ضدحریق (یا اطفای حریق) و یا حداقل پیشبینی راهکاری برای محافظت از تجهیزات ضروری و اسناد مهم در هنگام بروز چنین اتفاقاتی ضروری به نظر میرسد.

۳) رعایت احتیاط درباره افشای اطلاعات:

اگر نسبت به رفتار ارباب رجوع مشکوک شده اید، از دادن اطلاعات اضافی به او خودداری کنید. بطور کلی رعایت جانب احتیاط در افشای اطلاعات از پایه های اساسی امنیت سازمان است و ارائه داده های فراتر از نیاز توجیهی ندارد.

۴) مدیریت رمزهای عبور:

امروزه دیگر بخش اعظم اطلاعات کاری شرکتها به صورت الکترونیکی و در رایانه ها ذخیره سازی میشوند. بنابراین، لازم است در انتخاب و استفاده از رمزهای عبور آگاهانه عمل کنیم. رمزهای عبور را در هیچ کجا بصورت دستی یادداشت نکنید و از کلمات عبور ضعیف و ساده نیز استفاده نکنید.

۵) آموزش نفرات:

فراگیری مباحث امنیتی، درک عمیقتری از تهدیدات بالقوه به پرسنل شما خواهد داد. همچنین میتواند به افزایش آمادگی آنها در مدیریت موقعیتهای خاص کمک کند.

۶) محافظت از اسناد:

اگرچه امروزه تقریبا تمامی اسناد به صورت الکترونیکی ثبت و جابجا میشوند اما هنوز بخش قابل توجهی از مستندات به شکل کاغذی و فیزیکی ذخیره و نگهداری میگردند. به همین دلیل اتخاذ سیاستهای ویژه برای محافظت از این مستندات در برابر بلایای طبیعی، سرقت و یا مفقودی بسیار حیاتی است.

۷) پیشگیری از حملات مهندسی اجتماعی:

مهندسی اجتماعی به طیف گسترده ای از اقدامات اطلاق میشود که طی آن مهاجم با بهره گیری از مهارتهای اجتماعی خاص تلاش میکند به اطلاعات مهم مجموعه و یا رایانه شخصی شما دست پیدا کند. در این روشها فرد سعی میکند با جلب اعتماد به داده های پراهمیتی دسترسی پیدا کند.

۸) محدود کردن ورودیها:

بهتر است حتی الامکان راههای دسترسی به مجموعه و بخصوص بخشهای پراهمیت محدود باشد. تعداد کمتر درهای ورودی و حتی پنجره ها، باعث تسهیل کنترل و تامین امنیت مجموعه شما میشود.

۹) استفاده از سامانه های کنترل دسترسی:

با بهره گیری از سیستمهای اکسس کنترل (کنترل دسترسی) قادر خواهید بود از ورود افراد غیرمجاز به مجموعه جلوگیری کنید و نیز برای دسترسی به بخشهای مختلف محدودیت ایجاد کنید.

۱۰) استفاده از شیوه های قدرتمندتر احراز هویت:

اگر برای استفاده از سامانه های کنترل دسترسی متقاعد شده اید، بهتر است از شیوه هایی برای احراز هویت استفاده کنید که ضریب امنیتی بالاتر و درصد خطای بسیار پایین تری داشته باشند. مسلما بهره گیری از شیوه های بیومتریک (اثر انگشت، تشخیص چهره و…) در مقایسه با پین کد و رمز عبور امنیت بمراتب بالاتری دارند.

۱۱) تهیه بک آپ:

تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعاتتان برای بازیابی داده های از دست رفته تصمیمی منطقی است. شما همچنین میتوانید با تهیه پشتیبان از تاریخچه تردد افراد، عبور و مرور مشکوک طی تاریخهای مختلف را شناسایی نمائید. در صورت استفاده از سیستمهای کنترل تردد پیشرفته تر، اطلاعات بیشتری از این ترددها در دست خواهید داشت.

۱۲) محافظت از شبکه رایانه ای:

اگر چه امنیت شبکه خود بحث مجزا و گسترده ای در علوم رایانه و فناوری اطلاعات است اما امنیت فیزیکی خود شرط اول تامین امنیت شبکه های رایانه ای است. دیتاسنترها و اتاقهای سرور و شبکه از مناطق حائز اهمیت هر مجموعه است که میتواند به وسیله سیستمهای اکسس کنترل مجهز شود.

۱۳) حذف دسترسی افراد پس از جدایی از مجموعه:

حتی اگر نیروی شما به بهترین و حرفه ای ترین شکل از مجموعه تان جدا میشود، لازم است سریعا دسترسی او به سازمان و اطلاعات آن لغو شود و راههای نفوذ او به بخشهای مختلف مسدود گردد.

۱۴) مدیریت کلیدها:

کلیدها در واقع حکم مجوز دسترسی به بخشهای مختلف یک ساختمان هستند. از تکثیر آنها در تعداد بالا خودداری کنید و در صورت امکان از شیوه های جایگزین (مانند سامانه های کنترل دسترسی) استفاده کنید.

۱۵) نظارت بر تهدیدات درون سازمانی:

خطرات امنیتی الزاما همیشه از بیرون شما را تهدید نمیکنند. تهدیدات درون سازمانی به دلیل دسترسی وسیعتر و جلب اعتماد بالاتر، میتوانند بمراتب مخرب تر از تهدیدات خارجی باشند. برای تأمین امنیت فیزیکی سازمان، این نکته را نیز در خاطر داشته باشید.

جمع بندی

دستگاه حضور و غیاب یک وسیله مهم برای کنترل و نظارت بر حضور و غیاب کارکنان در یک سازمان است. با استفاده از این دستگاه، می توان به طور دقیق و قابل اعتماد حضور و غیاب کارکنان را ثبت کرد و اطمینان حاصل کرد که تمامی کارکنان در زمان مقرر حاضر هستند. همچنین، دستگاه حضور و غیاب به عنوان یک ابزار امنیتی نیز عمل می کند و از دسترسی غیرمجاز به ساختمان جلوگیری می کند. دستگاه حضور و غیاب اطلاعات حساسی را درباره کارکنان شامل موقعیت جغرافیایی، زمان حضور و غیاب و اطلاعات شخصی دیگر ذخیره می کند. بنابراین، حفاظت از این اطلاعات بسیار حائز اهمیت است. با استفاده از تکنولوژی های امنیتی مدرن، می توان از دسترسی غیرمجاز به این اطلاعات جلوگیری کرد و امنیت دستگاه حضور و غیاب را تضمین کرد.

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما با شماره 02189350 داخلی 1 تماس حاصل فرموده یا در پیام رسان واتس اپ به شماره 09392545658 پیغام ارسال نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *