سیستم های بیومتریک و حضور و غیاب

سیستم های حضور و غیاب در ورزش

در سال های اخیر، فناوری بیومتریک و نیز سامانه های ثبت تردد و حضور و غیاب در ورزش حرفه ای به شکل وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد. این فناوری ها نظارت بر عملکرد ورزشکاران را گسترش داده و امکان بهبود بهره وری آنها را فراهم می سازد. علاوه بر این، فناوری بیومتریک راه را برای مدیریت ورزشگاه ها و نیز باشگاه های ورزشی هموار تر می سازد. در اینجا به برخی از کاربردهای این تکنولوژی و همچنین دستگاه های کنترل تردد و حضور و غیاب می پردازیم.

سنجش وضعیت جسمانی ورزشکاران

بیومتریک در حقیقت فناوری اندازه گیری و تحلیل آماری خصوصیات فیزیکی و فیزیولوژیکی است. این اصطلاح بیشتر به فناوری های شناسایی و احراز هویت اشاره دارد. با این حال از آن برای سنجش وضعیت جسمانی ورزشکاران هم استفاده میشود.

اما فناوری بیومتریک چگونه به کمک ورزشکاران می آید؟

پاسخ این است که فناوری زیست سنجشی اطلاعات جامعی از فاکتورهای زیستی بدن در اختیارمان میگذارد. درک دقیقتر و واضح تر از آنچه در بدن ورزشکاران رخ میدهد، به آنها کمک می کند از تمرینات مناسب تری استفاده کنند و یا شیوه انجام فعالیت ها را به نحو موثرتری تغییر دهند.

فناوری بیومتریک نه تنها به بهبود عملکرد ورزشکاران کمک میکند، بلکه به افزایش امنیت آنها نیز یاری میرساند. یکی از نمونه های قابل ذکر در تامین سلامت ورزشکاران توسط این فناوری، دستکش هایی است که از سال 2019 در مسابقات فرمول یک استفاده شد. این دستکش ها با سنجش ضربان قلب و میزان اکسیژن خون رانندگان، خطر سکته قلبی در حین مسابقات بر اثر فشار روانی و هیجانات را کاهش میدهد.

کاهش مصدومیت ورزشکاران با فناوری بیومتریک

فناوری بیومتریک می تواند به کاهش مصدومیت ورزشکاران نیز کمک کند. بعنوان مثال در سال 2016 و در مسابقات لیگ بیسبال امریکا، از دو دستگاه زیست سنجشی به این منظور استفاده شد؛ یکی، دستگاهی که میزان فشار وارده بر آرنج بازیکنان را اندازه گیری می کرد و دیگری، دستگاهی که امکان نظارت بر تنفس و عملکرد قلب ورزشکاران را فراهم میکرد.

همچنین گستره وسیعی از سیستم های بیومتریک با محاسبه میزان ویتامین ها، هورمون ها، متابولیسم و دیگر فاکتورها، اطلاعات بیوشیمیایی اختصاصی و متنوعی در اختیار کاربران میگذارد.

اما این تنها ورزشکاران نیستند که میتوانند از فناوری بیومتریک در ورزش بهره بگیرند. در سال های اخیر از احراز هویت بیومتریک تماشاگران در ورزشگاه های زیادی بهره گرفته شده است.

افزایش امنیت با سیستم های حضور و غیاب

استفاده از سیستم های تشخیص چهره، اقدامات خرابکارانه و نیز ناامنی و هولیگانیسم را به میزان قابل توجهی کاهش یافت. با بهره گیری از فناوری تشخیص چهره در ورزشگاه ها میتوان از ورود افرادی که سابقه اقدامات نامطلوب و یا احتمال انجام فعالیت خرابکارانه دارند، ممانعت به عمل آورد. تاکنون ورزشگاه های زیادی در کشورهای مختلفی از جمله دانمارک، فرانسه، آلمان و مجارستان، این سامانه های نظارتی را به بکار می برند.

مدیران ورزشی و مربیان نیز میتوانند از فناوری های نوین در مدیریت باشگاه های حرفه ای بهره بگیرند. از جمله این فناوری ها میتوان به دستگاه های حضور و غیاب و ثبت تردد اشاره کرد. با به کارگیری این سیستم ها، مدیران و مربیان قادرند به زمان ورود و خروج، استراحت و میزان غیبت اعضای تیم دسترسی داشته باشند. به این ترتیب علاوه بر ایجاد انضباط تیمی، این قابلیت وجود خواهد داشت که آمار دقیق تری برای سنجش میزان بهره وری بازیکنان در دست داشته باشیم.

برای مشاهده ی محصولات و دستگاه های حضور و غیاب روی این لینک کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما با شماره 02189350 داخلی 1 تماس حاصل فرموده یا در پیام رسان واتس اپ به شماره 09392545658 پیغام ارسال نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *